1. O której godzinie powinienem biegać rano?

Nie ma jednej rekomendacji. Po prostu zaplanuj swój poranny bieg tak, abyś miał czas na bieganie, zjedzenie śniadania i wzięcie prysznica, nie spóźniając się do pracy. Ja jest oczywisty że ty będziesz musiał wstawać 1.5 lub 2 godziny wcześniej, więc dostosowywa twój rutynę robić twój łóżkowym rutynom wcześniej.

Nocne sowy i osoby, które wcześnie rozpoczynają dzień (wiele warsztatów fabrycznych zaczyna się o 7 rano) nie powinny katować się i odkładać treningu na wieczór. Niedobór snu źle wpływa na pracę, a jogging z przyjemności zamieni się w torturę.

jak prawidłowo biegać

2. Jakie ubrania i buty należy nosić do biegania?

Buty powinny być wygodne, oddychające i odprowadzające wilgoć (na treningi jesienne i zimowe). Dostępne są specjalne buty do biegania. Przy wyborze należy wziąć pod uwagę rodzaj biegu, jaki preferuje trener: do biegania przełajowego modele o dobrej przyczepności do podłoża, a do sprintu – buty z cienką, elastyczną podeszwą.

Podobne wymagania dotyczą bielizny i odzieży: powinny być wykonane z naturalnych materiałów, nie utrudniać oddychania skóry i odprowadzać nadmiar ciepła, nie krępować ruchów i nie powodować otarć skóry na wewnętrznej stronie ud.

3. Czy przekąszać przed biegiem, czy nie?

To pytanie zostało już omówione powyżej w tekście, nie ma jednej odpowiedzi. Jeśli chcesz schudnąć, trenuj na pusty żołądek. Jeśli trening na pusty żołądek jest dla Ciebie niewygodny lub zależy Ci na utrzymaniu masy mięśniowej, to zjedz lekkie węglowodanowe śniadanie lub przekąskę.

Odżywianie zależy od celów i osobistych upodobań osoby trenującej. W każdym razie, pamiętaj: odchudzanie nie oznacza głodzenia się, to jest złe. Dobrze opracowana dieta i ćwiczenia to sposób na spalanie tłuszczu.

4. Co należy zabrać ze sobą na poranny bieg?

Możesz kupić specjalny pas do biegania, w którym będziesz mieć przy sobie małą butelkę wody, smartfon i środki do pielęgnacji ran w razie upadku lub stłuczenia. Bardzo wskazane jest również zaopatrzenie się w specjalną opaskę monitorującą tętno, czas i dystans lub inny gadżet dla biegaczy.

5. Gdzie jest najlepsze miejsce do biegania?

Do biegania najlepiej wybierać tereny zielone, preferując ścieżki nieutwardzone, a nie utwardzone. Bieganie w takim otoczeniu przyrody nie tylko przyniesie efekt treningowy, ale również pozytywne emocje. Oczywiście nie należy wybierać bardzo odległych i niezamieszkałych terenów, szczególnie dziewczyn – nikt jeszcze nie odwołał troski o osobiste bezpieczeństwo.

6. Czy musisz robić rozgrzewkę i rozciąganie?

Rozgrzewka jest obowiązkowa, rozciąganie jest bardzo wskazane, szczególnie w okresie jesienno-zimowym i podczas treningu interwałowego.

7. Czy i ile mogę pić podczas biegu?

Tak. Picie podczas biegu może Ci bardzo pomóc: powinieneś pić małe porcje (kilka łyków) wody lub izotonika, kiedy czujesz taką potrzebę.

8. Co powinienem zrobić, jeśli podczas biegu dostanę ukłucia w bok?

W literaturze podawane są różne wyjaśnienia bólu po prawej lub lewej stronie. Najczęstszą przyczyną bólu po prawej stronie są skurcze przepony i wynikające z nich przelewanie się krwi do wnęki wątroby.

Aby poradzić sobie z tym problemem należy przejść na chodzenie (nie zatrzymywać się gwałtownie, to tylko zwiększy ból), rozluźniając mięśnie ciała. Oddychaj spokojnie i równomiernie. Możesz kilka razy wciągnąć mięśnie brzucha – to może pomóc w rozbiciu zastoju krwi.

9. Czy można przejść na chodzenie, jeśli jest się zmęczonym?

Tak, możesz, nie ma w tym nic „przestępczego”; w rzeczywistości niektóre rodzaje treningu interwałowego polegają na łączeniu biegu z szybkim marszem. To od Ciebie zależy, jak się czujesz.

10. Jak radzić sobie z bólem mięśni po bieganiu?

Najlepszym sposobem na zmniejszenie bólu po wysiłku fizycznym jest odpowiednia rozgrzewka i rozciąganie. Z czasem, gdy nabierzesz kondycji, ból mięśni stanie się mniej odczuwalny. Pomocny jest również masaż i ciepła kąpiel. Ogólnie rzecz biorąc, normalnym zjawiskiem jest ból mięśni po wysiłku fizycznym (trzeszczenie).